De nieuwe rol van het kantoor: minder meters, meer muren
Als een van de grootste voordelen van thuiswerken wordt genoemd dat men zich beter kan concentreren. Dat betekent eigenlijk dat het kantoor daarin dus tekortschiet. Werk aan de winkel om werknemers te helpen zich meer te kunnen focussen op de werkvloer. Dit zal in de toekomst nog meer nodig zijn door de hybride vorm van fysiek en digitaal samenwerken. Collega’s thuis en op kantoor gaan meer met elkaar bellen en videovergaderen in kleine groepjes. Dat vraagt om meer kleine afsluitbare vergaderruimtes en focus rooms, zodat niemand elkaar stoort op werkvloer.
Ook na corona zullen veel mensen deels thuiswerken. Kantoren blijven nodig, maar hun rol verandert. Solved, huisvestingsadviseur voor zakelijke huurders, onderzocht met de tool Thuiswerkfactor welk effect thuiswerken heeft op het kantoor en de inrichting ervan. 650 deelnemers deden mee. De uitkomsten zijn een leidraad voor het aanpassen van het kantoor aan de nieuwe werkelijkheid.
Opmerkelijke uitkomst
Een opmerkelijke uitkomst is dat kantoorwerkers 54% van hun werk thuis kunnen doen. Tegelijk is er een verwachte piekbezetting (meestal op dinsdag en donderdag) van 60%. Dus theoretisch is er 40% te veel kantoorruimte. Snijden in werkplekken en vierkante meters lijkt dan logisch, want dat bespaart huur-, service, energie- en schoonmaakkosten. Maar je zult ook moeten investeren in de kantoorruimte die je wel aanhoudt. Want het kantoor krijgt andere functies.
Sneller schakelen
Ook de sociale rol van het kantoor hebben we sinds het massale thuiswerken opnieuw leren waarderen. De belangrijkste reden om naar kantoor te gaan? 83% noemt makkelijk met collega’s kunnen schakelen. Ideeën uitwisselen. Even iets vragen. Iemand helpen. Bijpraten bij de koffieautomaat. 70% vindt daarnaast echt contact en gezelligheid met collega’s een belangrijke reden. Mensen zijn minder op kantoor maar willen toch verbonden zijn met hun collega’s en de zaak. De functie van het kantoor als ontmoetingsruimte wordt dus groter.
Bron: F-facts
Meer informatie?
Facility Managers staan aan de frontlinie van het bedrijf om medewerkers tijdens de COVID-19 crisis zo veilig mogelijk te laten werken. Maar is dat genoeg? Wat doe je als de maatregelen nog een lange tijd aanhouden? En welke rol neemt het kantoor in de toekomst in?
Prequest wil jou in deze spannende tijden ondersteunen. Wij hebben een tool ontwikkeld om vast te stellen hoe kantoren zo efficiënt mogelijk ingezet kunnen worden. Meld je hier aan om toegang te krijgen tot de tool!