Prequest was te gast bij Hanzehogeschool en InHolland

Prequest was te gast bij Hanzehogeschool en InHolland

Waar moet je bij een gastcollege voor de opleiding Facility Manager aan denken? Ik heb afgelopen maand twee gastcolleges mogen verzorgen op de Hanzehogeschool in Groningen en InHolland Diemen. Nog niet zolang geleden zat ik zelf nog in de schoolbanken dus met veel enthousiasme heb ik mijn kennis over het vak overgedragen aan mijn toekomstige facility-collega’s. In deze blog lees je een beknopte samenvatting van mijn verhaal en ervaringen. Word je hier enthousiast van? Ik kom in 2018 ook graag bij jullie langs om te vertellen over FMIS!

Het was voor mij een hele leuke ervaring om op deze manier iets te betekenen voor de studenten. Er was gevraagd wat te vertellen over FMIS en de toegevoegde waarde hiervan. Ik heb gekozen om wat te vertellen over FMIS in een regieorganisatie. Wat je namelijk steeds meer tegen komt in organisaties is dat de Servicedesk de regievoerder is van alle aanvragen, klachten, informatieverzoeken en meldingen binnen een gebouw. De Servicedesk fungeert als de spin in het web en zorgt dat de facilitaire organisatie goed blijft functioneren. Door het gebruik van FMIS kan de Servicedesk haar werk beter uitvoeren en makkelijker de regie houden op alles wat er speelt binnen een organisatie. Zo hebben wij op basis van de regieorganisatie een eigen model ontworpen die aangeeft hoe FMIS helpt en wat de toegevoegde waarde is. Wij zien het als een doorlopend proces die continue bijgesteld wordt.

Het begint allemaal bij het scheppen van heldere verwachtingen. Als facilitaire organisatie laat je aan de klant weten wat je aan producten en diensten aanbiedt en bent daar transparant over. Vervolgens vindt er effectieve communicatie plaats tussen aanvrager en dienstverlener. Als klant kan je een melding of reserveringsaanvraag doen en je wordt door FMIS per mail op de hoogte gehouden van de voortgang hiervan. Als facilitaire organisatie kan je efficiënt managen omdat alle processen, workflows en Service Level Agreements vooraf zijn vastgelegd in FMIS. Je weet precies hoe lang een uitvoerder mag doen over zijn melding, hoe het reserveringsproces in zijn werk gaat en wie wat moet uitvoeren. Op basis van die output krijg je nauwkeurig inzicht van alles wat er gebeurt binnen het pand; Wat is de bezettingsgraad van mijn vergaderzalen, hoeveel m2 heb ik nu eigenlijk precies in gebruik en in welk bouwdeel komen de meeste meldingen voor. Door dat inzicht heb je als Facility Manager ook grip op de prestaties middels rapportages of dashboards. Zo krijg je heel snel antwoord op vragen als: hoe functioneert mijn facilitaire organisatie nu eigenlijk? Wordt alles binnen de afgesproken SLA’s uitgevoerd? De Facility Manager interpreteert deze gegevens en op basis van de resultaten kan bijgestuurd worden op het proces maar bijvoorbeeld ook op je aanbod naar de klant. Zo begint het proces weer van voor af aan.   

Lotte Derkse

Teamlead Professional Services

lderkse@npqmail.com | 06-10030359

Geschreven door: Saskia Hilgers
Feb 27, 2018

Neem contact op


Je kunt ons bereiken door een e-mail te sturen naar onderstaand adres of het contactformulier in te vullen. Natuurlijk kun je ons ook gewoon bellen.

Algemeen +31 (0) 85 - 00 22 550

Support +31 (0) 85 - 00 22 551

Contactformulier